Bereikbaarheid

De gemeente Renkum biedt een ‘dorpse’ leefomgeving met goede faciliteiten. Een goede bereikbaarheid is essentieel voor de economische ontwikkeling van onze dorpen. Door de ligging nabij snelwegen zijn veel andere (werk)locaties snel bereikbaar, waardoor veel van onze inwoners ook elders werken. Het vervoer moet duurzamer worden, D66 wil dan ook inzetten op meer schoon – openbaar – vervoer.

• De komende vier jaar blijft Renkum zich inzetten voor openbaar vervoer zonder emissie. Dat kan waterstof zijn, maar ook de Trolley 2.0: trolleybussen die zonder bovenleiding kunnen rijden.
  • Renkum zet zich in voor een snellere en frequentere busverbinding tussen de dorpen en Wageningen Universiteit en Station Arnhem.
  • Op meer plaatsen wordt de trolleybovenleiding gebruikt voor het opladen van fietsen en auto’s.
  • We zetten ons in voor het behoud van de stations Oosterbeek en Wolfheze en op beide stations minimaal twee keer per uur een stoptrein.
  • Er komen meer fietsenstallingen bij winkelcentra en het aantal oplaadpunten voor fietsen wordt verdubbeld.
  • In regionaal verband zet Renkum zich in voor een systeem van elektrische deelauto’s.
  • Er komt een nieuw fietsplan waarin wordt opgenomen hoe fietsroutes kunnen worden versterkt.
  • De snelfietsroute tussen Wageningen en Arnhem via onze gemeente wordt zo snel mogelijk afgemaakt. Op deze route heeft de fietser voorrang.
  • In overleg met de inwoners van Heveadorp wordt de fietsroute naar Oosterbeek verkort.
  • Het Drielse en Renkumse veer kunnen blijven rekenen op subsidie van de gemeente.
  • In regionaal verband wordt de economische agenda gekoppeld aan de mobiliteitsplannen. Een goede bereikbaarheid is voor de regio namelijk essentieel.
  • Publieke ruimtes, winkels en bedrijven moeten goed toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Knelpunten worden in overleg met de betrokkenen aangepakt.